Monday 30 June 2014

19.5 hours of fasting

Salam Ramadhan buat semua...
 
tergerak nak menulis harini sebab aku rasa macam ini mungkin satu-satunya tahun
aku dan aleemi akan berpuasa selama 19 jam.. (tak tahu kalau kami masih berpeluang untuk stay oversea lagi nest time tp plannya ini sahaja)
kalau dekat Malaysia.. regularly kita akan berpuasa dalam 13jam...
tetapi kami di UK akan berpuasa sekitar 19-20 jam..
kami start sahur sekitar jam 2-2.30 pagi kemudian berbuka pada jam 9.45malam..
by that time aku rasa segelintir rakyat Malaysia dah pon masuk tidur
 akibat kepenatan bekerja seharian, menjaga anak, memasak, dan mengharungi
kehidupan seharian yang sangat hectic.
 
boleh aku katakana kami sekarang dalam proses untuk adapt lagi sebab bayangkan dah biasa subuh pkl 6am dan maghrib pkl 7 lebih dan sekarang kau kena subuh jam 3am then isyak jam 11pm... aku macam what..??? tapi tula perubahan waktu sebab
sekarang UK tengah summer.. so siang kami panjang.. lepas aku sediakan juadah berbuka untuk aleemi dan adik aku.. dorang dah berbuka aku tengok luar tingkap.. eh cerah lg.. baru nak gelap..
 
 
bayangkan berbuka jam 9.45 tu mnum air n kurma.. then solat.. lepas tu baru makan.. kemudian xsmpai 4jam.. kena sahur.. makan lagi.. sebab kena puasa 19jam.. so paksa diri yang dah full utk makan so to survive the 19hours.. gitu la kekdahnye.. dah dua hari cuba utk stay smpai isyak kekdahnye nk trawikh.. tp gagal.. sbb dh penat sgt badannye..
 
tolong doakan aku gagah menempuh ramadhan seterusnya..
p/s : jom sama2 tingkatkan ibadah ramadhan dengan banyakkn baca alquran/solat sunat/ solat tarawikh.. sebab bulan ramadhan adalah bulan untuk bertakwa... aku ajak sama so kita sama2 dapat kejar pahala berganda.. aku pon xperfect tapi kita bole sama2 jadi terbaik disisiNya..
 
 
sumber : google


No comments:

Post a Comment

:: Thank you for all the comment dearies.. ::