Monday 23 June 2014

Recap EuroTrip

warning : entry ni xde gambar.. hanya recap untuk Euro Trip aku.. gambar akan menyusul untuk detail entry akan datang..

Euro Trip

Hari ni ada mood nk buat entry wrap up euro trip.. kiranya secara summary sebelum detail entry untuk each country..  kitorg sebenarnya plan EuroTrip ni after submit dissertation.. tapi disebabkn inlaw nk g jenjalan.. jadi apalagi… ambik kesempatan cover 5 country dulu..

Husband and inlaw decide nak kemana, dan husband yang book tix flight.. aku hanya sediakan itinery program.. dan cari bajet hotel.. macam biasa.. kami bajet tak besar.. bukan orang kaya.. jadi kami pergi ikut poket kami..

Planning asal adalah untuk pergi  { London – Amsterdam – Switzerland – Rome – Paris – London} akhirnye bertukar kepada  {Whitby - Edinburgh – Glassgow – London – Antwerp – Amsterdam – Switzerland – Rome – Paris } semua ni cover dalam 2 weeks… PENAT SANGAT YE…

Sampai ke harini dah hari ke 5  berehat.. masih aku xrasa nk siapkan Litreture Review aku yang tertunggak tu.. habisla kalau SV aku marah nanti.. aku still terkenang keindahan landskap ciptaan Allah di Swiss… cantik sangat-sangat Subhanallah.. sampai satu tahap aku xlarat nk ambik gambar sebab semua ceruk pon cantik.. betapa banyak nye gambar korang bayangkn la memory first tu 2800 keping habis.. tu baru cover half.. smpai swiss aje.. then beli memory card baru dekat Swiss yang ada 2800 keping jgk tinggal 700++ masa aku sampai York hrtu.. boleh bayangkn berapa banyak gambar aku ambik..? padahal tu aku dah berjimat dah sbb konon nk guna 1 memory card aje.. tapi dekat swiss alone aku rasa ada more than 1k pic.. grrrr..

Jom usha itinery aku yang lebih lebih kurang ni..

Whitby – Edinburgh -  Glasgow – York – OxFord – London (UK)

Aku spent day trip ke Whitby, and then gerak ke Edinburgh.. same day jugak.. Edinburgh adalah kota yang sangat unik dan cantik especially kepada yang suka dengan architecture.. seriously aku jatuh hati… we can just stroll along the city while enjoying the view.. sambil tak henti cakap.. eh building tu cantik.. yang ni cantik..  and the castle is like one of a kind.. aku jhatuh hati gak.. then esoknye aku bergerak ke Glasgow… Glasgow is nothing for me.. for those yang suka shopping lainla.. sebab banyak sangat kedai mcm dekat oxford street.. so aku rasa biasa je.. Then aku patah York blk tido semalaman di York before continue perjalan to the South.

Aku bertolak dr York ke Oxford berhenti untuk menikmati keindahan Universiti di tengah kota lama.. cantik ye Oxford.. mendamaikan.. aku suka jugak.. then turun London for 2 nights.. London ni dah macam aku balik kg dah.. sebab aku selalu sangat pergi so aku rasa boring! Tapi kami sempat ke Stonehedge .. terlepas the last trip utk masuk so we end up doing it low cost way. Kitorg jmpe satu lorong utk tgk stonehedge dari jauh.. time ni la aku rs mcm bestnye kalau aku nye DSLR ada focus more than 55mm… tempat biasa dkt London mcm Big Ben, Buckingham Palace, shopping dekat Harrods, macaroon dkt Laduree..  ape lg.. kalau ingat aku cerita details.. k..

Amsterdam – Antwerp,Belgium – Amsterdam

Lepas sejarah kitorg terlepas flght ke Paris masa trip dengan parent aku, kitrog macam serik jadi kitorg gerak awal giler ke Luton.. 3jam sebelum.. macam international flght pulak.. padahal.. local EU country kena ada 2hrs before aje.. adeh..  berlepas ke Amsterdam. Lepas simpan brg dekat hotel, kitorg trus gerak ke Antwerp, Belgium.. Antwerp nix de dlm itinery awal.. tp inlaw nk sgt pergi.. so kami folo je.. hehehe then balik semula ke Amsterdam.

Next day kitorg melawat Zaanse Sanc di sebelah pagi.. kemudian sebelah petang naik Canal Cruise sekitar Amsterdam Town. Dah habis canal Cruise, kami ke Albert Cyp Market konon nak cari sourvenir murah.. tapi kami sampai dlama jam 5pm macam tu.. so banyak dah nak tutup.. sepatutnya depa tutup jam 6pm tp disebabkan angina yg teramat kuat jadi depa tutup awal..  lepas tu kami konon nak merayau lagi area Amsterdam tu macam area damrak tu.. tp sebab kami cari tram no 9 xjmpe.. kami pon decide balik hotel aje.. kononnye nak pergi banyak tempat tp sebab dah lewat kami pon blk untuk berehat.

Geneva – Interlaken – Zermat - Mount Matterhorn – Lake Brienz – Geneva (Switzerland)

Next  morning kami bertolak ke Switzerland.. serius aku ulang suara,,, serius aku sangat jatuh hati dengan Switzerland.. one day klau diberi pilihan.. aku nk datang lagi swiss n kali tu is berdua aje dengan aleemi sebab aku nk buat banyak benda dekat sana.. macam main ski.. or hiking etc..

Memula sampai Geneva airport, kami trus ke Montreux untuk ambil Golden Scenic Train to Interlaken. Dh smpai Interlaken Ost, kami ke Interlaken West sebab aku ingatkn hotel kami book dekat situ.. rupanya tempat lain daaaa… Rossli hotel ada dua location dekat Interlaken.. dahla dengan luggage yg banyak.. jalan dah 20min dr train ke Hotel rossli yang first.. then kena patah balik ke train station untuk ke Hotel Rossli location lagi satu.. pendek kata setelah segala penat lelah.. kami akhirnye sampai ke hotel Rossli, Oberried dalam keadaan TERPUKAU…

Bak kata in law aku.. mujurla azie tersalah.. sebab hotel Rossli yang ni.. jauh seribu kali lagi cantik view nye dari di Interlaken West itself.. so aku pon tarikh nafas lega… setelah seharian dalam train.. kami decide rehat je dlm bilik sambil menikmati view indah dari verandah kami… magnificent view.. subhanallah…

Next day.. kami ke perkampungan Zermatt yang sgt indah,,perkampungan di tepi gunung..  dan panjat ke Klein Matterhorn.. aku main salji ye disini.. altho salji dah xturun sebab dah summer tapi ckupla aku dpt baring2 main salji kan.. dekat zermat gak aku hamper kena seluk oleh minah gypsy.. demn.. nanti aku cerita detail..

Balik dari Matterhorn kami berjalan di Interlaken West.. situated in between two lake… Lake Brienz dan Lake Spiez.. cantik sebenarnye tempat ni kalau aku Berjaya panjat naik Red Train tengok dari atas bukit.. tp sebab aku ada anak kecik dan in law yang xberapa fit kakinya untuk jalan banyak jadi aku batalkan..

Next day aku lepak dekat Lake Brienz.. then trus gerak ke Geneva.. sampai Geneva check in trus Dhea Demam panas sebab Geneva sangat sangat panas.. aku keluar la kejap dengan aleemi sebab kononnye dia nk jalan2 cari jam dan beli ubat utk dhea.. since demam n flu xkebah.. altho aku dah bawak n bagi Neuferon…dekat airport je kami pergi sebabnye hari ahad most of kedai tutup.. malang untuk kami.. then balik berehat..

Rome, Italy

Gerak dari Geneva awal pagi untuk ke Rome.. sampai je rome kitorg naik bus shuttle to the city.. service teruk.. cuaca sgt panas..then smpai2 sesat cari hotel.. sebab hotel signage sgt kecik hanya ada dekat pintu masuk.. dalam building lama..  that is the worst experience ok.. aku rs kalau aku ke Rome masa early Spring or end Winter mesti syok je cuaca n dapat enjoy.. so aim utk tengok ancient sities dan Colleseum tercapai.

Paris, France

Destinasi terakhir sebelum tamat nye Euro trip kitorg.. ni pon dah rasa mcm balik kampong sebab dah pergi dua kali.. n now datang lagi.. grrrr

Dekat paris masa sampai je check in aku xfolo pon in law aku jalan dengan lakiku.. sebab dhea demam panas teruk.. muntah dh 3hari xleh accept solid langsung.. hanya susu badan aku aja.. syukur Allah masih bagi peluang itu.. kalau tak.. boleh ke dia survive? Wallahuallam.. so dorang naik hop on hop off dkt Paris.. n only stop at two major location which is Notre Dame and Eiffel Tower. HOHO sangatla worth klau dtg paris especially utk korang2 yang ada baby or budak kecik sebab altho public transportation yang sangat efficient , korg akan rs penat nk bawak stroller turun naik tangga banyak2… sebab level subway dia bertgkat2.. kadang sampai 4-5 tingkat ke bawah tanah.. so bayangkan la..

Next day.. berjalan ke Basilica de Sacred,  Eiffel Tower and some shopping.. aku suka structure binaan Basilica ni sebab kubah dia macam masjid.. dan putih je warna building dia.. Eiffel tower plak.. kiorg berjalan rehat2 dekat park dia.. sambil tidur… feeling European sangat kan.. dekat Malaysia altho panas xde plak rs nk melepak tidur tepi tasik ke kan..

Maka habisla recap aku untuk euro trip kami.. jangan risau,.. aku akan story gak by country in detail lepas aku submit LR aku.. sekarang aku busy sangat dengan Thesis sampai tak de masa nak menulis panjang2…

Doakan aku nye thesis berjalan lancar… amin..